tisdag 30 augusti 2011

1. undersök reklam på stan

 Annons 1
Den första reklamen är en reklam från 3. Den erbjuder halva priset på iphone 4 fram till påsk. Rubriken på reklamen är "halva priset fram till påsk" sen ser man en bild på två ipohnes, en vit och en svart.
Detta är lite förvillande eftersom man kan tro att man får två stycken frör halva priset fram till påsk.
Över telefonerna står det med liten text iPhone 4 16 GB och en apple logga. En rosa cirkel är placerad delvis över den vita iphonen och ska föreställa en klisterlapp på den står det 149,50 med stora bokstäver och "kr/mån fram till påskafton. Fri surf ingår." med små bokstäver.
Bakgrunden på reklamen är vårigt grön och bredvid telefonerna sitter två gula prydnadskycklingar i ett trasigt ägg. På andra sidan av telefonerna sitter ännu en kyckling. I nedre högra hörnet finns 3-loggan. Längst ner står det information med mycket liten text som förklarar hur dealen på telefonen är efter erbjudandet är slut och några villkor för att erbjudandet ska gälla.
Kycklingarna och ägget är där för att man ska förstå att det gäller fram till påsk.
Telefonerna ser mycket stora på bilden vilket gör att de ser mäktiga ut, vilket är en association.
Det finns inga retoriska knep i den här reklamen utan de satsar mer på erbjudandet och fakta.
Avsändaren är 3, huvudmålgruppen är nog mest ungdomar och unga vuxna eftersom det är mest de som är intresserade av att köpa en iphone.
Målet är att locka mottagaren att köpa en iphone nu så får man ett erbjudande fram till påsk. Budskapet är att det just nu är billigt att köpa en iphone.
Jag tycker att den här annonsen lätt kan lura många om man inte läser texten som finns längst ner på annonsen. Där står det: Erbjudandet halva priset till påsk(7/4-12) gäller vid teckande innan 2/10-11( värde upp till 1130 kr) Minsta tot.kostn, 7426 kr, varav akt. avg, 250 kr, för 3SurfMax 299 kr/mån. fri surf ingår med hastighet upp till 10Mbit/s i 10 GB/¨mån för 3 surf max, därefter begränsas hastigheten till 64 Kbit/s. IP-telefoni ingår ej. Kontantpris 5795 kr. Mobilen operationslåst under bindningstiden, kan därefter låsas upp för 350 kr. Mer info tre.se.
Det visar att erbjudandet kostar mycket mer än vad man egentligen kan tro men reklamen ljuger inte eftersom informationen finns där att ta till sig om man läser noggrant.
De har alltså valt att bara visa vissa delar av erbjudandet tydligt för att locka till sig fler köpare.
Annonsen är fint gjord och ganska smart också, den ser proffsig ut.
Man regerar lite på påskkycklingarna eftersom det är så pass lång tid kvar till påsk. Detta skulle kunna vara ett retoriskt knep.



Annons 2
Den andra annonsen jag har valt att titta på är från Friskis och Svettis. I bakgrunden ser man en man som är helt klädd i svart med utsträckta armar och han tittar upp och ler mot himmelen. Bakgrundsfärgen är röd. Det är inte en slump att de valt röd eftersom det är en varm och glad färg och det är känslor vi förknippar med träning.
Över mannen står det "Nyhet!" med vita bokstäver. Rakt över hans mage står det "Flex | Intervallflex" och "elastic is fantastic". Längst ner på annonsen står det med mindre bokstäver "Läs mer om våra nyheter på hemsidan www.friskissvettis.se/norrkoping" I nedre högra hörnet finns friskis och svettis logga.
Det är inte direkt något erbjudande här utan de vill göra reklam för nya träningsmetoder de har i höst. meningen "elastic is fantastic" är nästan som ett retoriskt knep eftersom det rimmar. Med Elastic menar man antagligen att man blir mycket vig av den här träningsformen och med Fantastic menar man att det är fantastiskt att vara vig.
Av reklamen förstår man inte riktigt vad Flex/ intervallflex är men man blir nyfiken på det eftersom det beskrivs som så fantastiskt och att mannen på bilden ser så lycklig ut. Det är nog heller inte en slump att det är en man på bilden istället för en kvinna eftersom jag antar att flex/ intervallflex är ett pass och inte en gym metod. Det är flest kvinnor som går pass på friskis och svettis och antagligen vill man locka fler män att gå på pass.
Jag associerar den här reklamen med lycka eftersom mannen på bilden ser så lycklig ut och genom bakgrundsfärgen.
Avsändaren till reklamen är friskis och svettis, huvudmålgruppen är ungdomar och vuxna. Just den här reklamen är mest riktad till män eftersom det är en man på bilden men jag tror kvinnor blir lockade av den här reklamen också. Målet är att få fler att träna på friskis och svettis och huvudbudskapet är att det finns fler träningsformer i höst som är roliga.
Jag tycker mer om den här annonsen än den förra för att den är så enkel att förstå. Bara genom ett ögonkast på den förstår man buskapet av lycka. Man behöver inte ens läsa texten för att förstå det. Och om man vill läsa texten är den också lätt att ta till sig och den hänvisar till en hemsida för de som är intresserade för mer information. Detta till skillnad från 3 reklamen där det var två rader av pytteliten text längt ner som man vet kan innehålla saker som lurar en. Man blir heller inte så glad av 3 reklamen utan man känner mer pressen av att alla måste ha en iphone och för att fler ska kunna få det så har de ett erbjudande.
I friskis och svettis reklamen blir man också sugen på att pröva på den nya träningsformen eftersom man inte får veta allt om den utan mest bara att man blir vig och att den är fantastisk.
Uppgift klar.

1 kommentar:

  1. Bra start, utmärkta beskrivningar och kommentarer. Ska bli kul att se vad du gör av fortsättningen av kursen.

    SvaraRadera