- Sexistisk reklam, vilket betyder att man har med en bild på t.ex. en naken tjej när det inte har något med reklamen att göra. I bilreklamer är detta vanligt.
- Schabloniserande reklam, vilket är reklam som ger en stereotyp bild på könsrollerna. Ungefär som att det oftast är kvinnor i reklamer för städprodukter.
- Övrigt, alltså annat som anses som uppenbart könsdiskriminerande.
Jack and Jones skyltfönster, butik säljer bara herrkläder. Jag tycker att den här reklamen är uppenbart sexistisk. Jag förstår hur de som gjort reklamen troligtvis tänkt, att om man har de snygga kläder de säljer på Jack & Jones får man den här snygga tjejen på bilden. Det finns också med en mindre bild med texten VIP. Så att bli VIP på Jack & Jones verkar också betyda att man kan få den här snygga tjejen.
Man skulle kunna göra reklam för Jack & Jones utan att använda sexistisk reklam. Jag tycker speciellt att det är synd att det oftast är tjejer som blir utsatta för sexistisk reklam. Jag tycker inte att det skulle vara lika diskriminerande om tjejer och killar var med lika mycket i reklamerna. Jag tycker att det är onödigt att använda män och kvinnors kroppar i reklam när det går att göra bra reklam utan dem.
Man skulle kunna göra reklam för Jack & Jones utan att använda sexistisk reklam. Jag tycker speciellt att det är synd att det oftast är tjejer som blir utsatta för sexistisk reklam. Jag tycker inte att det skulle vara lika diskriminerande om tjejer och killar var med lika mycket i reklamerna. Jag tycker att det är onödigt att använda män och kvinnors kroppar i reklam när det går att göra bra reklam utan dem.
Javisst, det fungerar utmärkt. Argumentationen också, men du skriver "onödigt"; du är alltså inte speciellt upprörd (vilket man inte behöver vara), men vad tycker du egentligen?
SvaraRadera